JÄTTINOSTURI NOUSEE RATINAN TYÖMAALLE

12 huhtikuu, 2016 JÄTTINOSTURI NOUSEE RATINAN TYÖMAALLE

Kauppakeskus Ratinan runko alkaa nousta vauhdilla, kun työmaalle pystytetään kuluvalla viikolla jättimäinen torninosturi. Tämän kokoluokan nostureita on Suomessa tällä hetkellä vain neljä.

 

Torninosturi on nosturityyppi, jota käytetään erityisesti rakennustyömailla. Torninosturin kantavana rakenteena on korkea torni ja sen yläosassa 81 metriä leveä ulokepuomi. Ratinan työmaalle nouseva torninosturi on 63 metriä korkea, joten nosturi on korkeampi kuin Pispalan haulitorni. Tavanomaiset nosturit ovat tätä puolet pienempiä. Torninosturin nostokyky puomin päässä on 9,5 tonnia, joka tarkoittaa kykyä nostaa esimerkiksi seitsemän tavallista henkilöautoa yhtäaikaisesti.

 

”Nosturin korkeudesta jotain kertoo se, että kiipeäminen ylös kestää lähes kymmenen minuuttia”, kertoo Spondan projektipäällikkö Rauno Kulmala ja lisää: ”nosturin osien kuljettamiseen Leppävirralta Tampereelle tarvitaan jopa 12 rekka-autoa.”

 

Torninosturin lisäksi Ratinan työmaalla on useita huomattavasti pienempiä nostureita. Näitä niin sanottuja autonostureita käytetään muun muassa torninosturin kasaamiseen. Torninosturin betoniperustukset valettiin edeltävällä viikolla ja nosturin pystyttäminen kestää kahdesta kolmeen päivää.

 

Ratinan kauppakeskuksen rungon nostamiseen menee noin vuosi. Katukuvassa työ alkaa näkyä kunnolla heinäkuussa 2016, jolloin Valo-Ratinan päärunko alkaa hahmottua ja runko näkyy työmaa-aidan takaakin. Valo-Ratinan stadionin puoleinen kylki on ylhäällä syksyllä 2016 ja päärunko saavuttaa kokonaisuudessaan harjakorkeutensa vuoden 2017 alkupuolella. Pihatyöt aloitetaan loppukesästä 2017.

 

Lisätietoja: Rauno Kulmala, projektipäällikkö, puh. 040 353 0050, rauno.kulmala@sponda.fi