Valovoimainen Ratina syntyy kolmessa vuodessa

14 lokakuu, 2015 Valovoimainen Ratina syntyy kolmessa vuodessa

SuuriEtusivuAlaNostoRatina

 

Ratinan rakentaminen alkaa maanrakennustöillä huhtikuussa 2015. Valmiin kauppakeskuksen avajaisia vietetään suunnitelmien mukaan keväällä 2018.

 

Ratina on kolmesta arkkitehtonisesti merkittävästä rakennuksesta muodostuva vetovoimainen kokonaisuus, jossa yhdistyvät vanha ja uusi. Sponda Oyj käynnistää hankkeen kauppakeskuksen uudisrakennuksen eli Valo-Ratinan alustavilla rakennustöillä.

 

Valo-Ratina rakennetaan pääosin linja-autoaseman pihamaan tontille, joka on nykyisellään käyttämätöntä asfalttikenttää. Entisöitävien rakennusten Funkkis-Ratinan (entinen Vuoltsu) ja Ranta-Ratinan (entinen Autotuonti) rakennus- ja korjaustyöt toteutetaan vaiheittain.

 

− Ranta-Ratinan rakennustyöt alkavat keväällä 2016, ja Funkkis-Ratinan peruskorjaustyöt käynnistetään kesällä 2016. Rakennusten entisöinti kestää arviolta puolitoista vuotta, kertoo Spondan projektipäällikkö Rauno Kulmala.

 

Valo-Ratinan arkkitehtuurista ja yleisilmeestä vastaa pääsuunnittelijana Jussi Murole. Funkkis-Ratinan ja Ranta-Ratinan arkkitehtisuunnittelun takana on puolestaan Tuomo Siitonen.

 

Sujuvaa rakentamista

 

Ratinan ensimmäinen näkyvä rakennusvaihe on vanhan Rahtiaseman purku.

 

− Samaan aikaan aloitetaan Valo-Ratinan maankaivuutyöt sekä kaivantoon tulevien tukiseinien ja Vuolteenkadun alle sijoitettavien betonirakenteiden toteuttaminen. Kauppakeskuksen maanrakennustyöt jatkuvat arviolta vuoden, sanoo Kulmala.

 

Valo-Ratinan runkotyöt alkavat loppuvuodesta 2015, ja ne kestävät noin puolitoista vuotta.

 

− Runkotöiden jälkeen, vuoden 2017 alussa siirrytään vaiheittain reilun vuoden kestävään sisävalmistusvaiheeseen, joka pitää sisällään esimerkiksi kevyisiin väliseiniin, lattiapinnoitteisiin, alakattoihin ja kauppakäytävien lasiseiniin liittyvät työt. Kaikki talotekniset urakat toteutetaan rinnan muiden rakennustöiden kanssa, tarkentaa Kulmala.

 

Työmaan aiheuttamat häiriöt minimoidaan

 

Ratinan kauppakeskuksen rakentaminen on näkyvä osa Tampereen kaupunkikuvaa ja tulee vaikuttamaan muun muassa lähialueen liikennejärjestelyihin. Kaikki työmaan aiheuttamat häiriöt pyritään minimoimaan.

 

− Rakentamisesta aiheutuu valitettavasti yleensä aina hieman haittaa lähialueen asukkaille esimerkiksi meluna. Pyrimme pitämään häiriötä aiheuttavat työvaiheet lyhytkestoisina, ja ne on tarkoitus toteuttaa päivällä klo 7–16 välisenä aikana, toteaa Kulmala.

 

Tampereen valtatieltä kauppakeskukseen johtavien ajoliittymien ja -ramppien rakentaminen aloitetaan huhtikuussa 2015. Tätä varten Tampereen valtatien liikenne alkaen Hatanpään valtatien risteyksestä ja päättyen Voimakadun risteykseen järjestetään väliaikaista kiertotietä pitkin vajaan vuoden ajan.

 

Tampereen Valtatien liikenne avataan jälleen uuden katusuunnitelman mukaisesti lähes nykyiselle paikalleen keväällä 2016.

 

− Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien välinen Vuolteenkadun liikenne katkeaa maanrakennustöiden vuoksi syksyllä 2015. Liikenteen ollessa poikki saa Vuolteenkadulta idästä päin ajettaessa poikkeuksellisesti kääntyä etelään Hatanpään Valtatielle, selventää Kulmala