Hiljaisesta kaupunginosasta vetovoimaiseksi keskustaksi

Kauppakeskus Ratina kohoaa osaksi merkittävää kulttuuriympäristöä, joka ilmentää monipuolisella tavalla Tampereen kaupunkikehitystä. Kauppakeskus Ratinan luoteispuolta reunustaa Ratinan suvanto, jossa Tammerkoski liittyy Pyhäjärveen. Länsipuolta rajaa Tampereen stadion ja itää linja-autoasema.

 

Ratinan alue eli Ratinanniemi oli alkujaan korkea hiekkaharju, joka oli osa Pyynikin-Kalevankankaan yhtenäistä harjujonoa. 1800-luvun lopulla Ratina, tai XIII kaupunginosa, kuten aluetta aikoinaan kutsuttiin, oli lähes asumaton. Muutamien asumusten lisäksi alueella oli joitakin yrityksiä, kuten lasitehdas, konepaja ja Tampereen ensimmäinen meijeri.

 

1900-luvulle tultaessa Ratinaan kaavailtiin Tampereen kaupungin uutta hallinnollista keskusta, mutta suunnitelma ei toteutunut. Sen sijaan aluetta alettiin käyttää hiekanottopaikkana. Harju madaltui vuosi vuodelta, ja 1920-luvun loppuun mennessä Ratinaan olikin syntynyt valtava hiekkakuoppa. Tuolloin katsottiin, ettei alue enää soveltunut asumiseen, ja ajatus urheilustadionin rakentamisesta heräsi. Meni kuitenkin vielä useampi vuosikymmen ennen kuin suunnitelma toteutui.

Linja-autoasema

Talvella 1936 Ratinaan sijoitettiin kunnallinen luistinrata, ja kaksi vuotta myöhemmin, vuonna 1938, Ratinaan valmistui nykyisellä paikallaan palveleva Tampereen linja-autoasema. Sen arkkitehtuuri edustaa ajalleen tyypillistä käytännönläheistä funktionalismia.

 

Samoihin aikoihin linja-autoaseman yhteyteen rakentui kokonainen funkkiskortteli. Vuosien saatossa korttelin kaksi rakennusta tuli tutuiksi kaupunkilaisille Autotuonnin ja Vuoltsun nimillä. Vuonna 2018 nämä kaksi rakennusta heräävät uuteen eloon osana Kauppakeskus Ratinaa ja tunnetaan nimillä Ranta-Ratina ja Funkkis-Ratina.

 

Ratinan alue jatkoi kehittymistään 1900-luvun alkuvuosikymmeninä. Vilkastuva kaupunginosa sai osansa olympiahuumasta, kun Ratinan kentällä pelattiin vuoden 1952 kisojen jalkapallo-otteluita. Nykyinen Tampereen stadion valmistui monien suunnittelu- ja rakennusvaiheiden jälkeen vuonna 1966.

 

2000-luvun alussa Ratinan alue muuttui merkittävästi, kun Ratinan etelärantaan kaavoitettiin kaksi asuin-, liike- ja toimistorakennusten korttelia. Ratinanrannan asuinrakennukset valmistuivat pääosin vuosina 2009-2012. Vuonna 2018 Ratinan alue täydentyy Tampereen moderneimmalla kauppakeskuksella.

TampereAutotuonto